För att påminna oss

Från HanaPee om bråk mellan par:

  • "Se inte bara till dig själv. Även om du tror att du gör mer, så gör din partner mycket mycket mer än vad du tror.
  • Allt kan inte vara rättvist. Det går liksom inte att mäta rättvisa, då blir man störd i huvudet och tänker i helt fel tankebanor. Om ni har svårt med exempelvis städning så kan det bero på att ni har helt olika syn på vad "städning är" fråga din partner hur dennes syn på städning är? Försök MÖTAS.
  • Din partner är inte ond.
  • Svälj stoltheten. Även om du "vet" att du har "rätt" så lönar det inte sig att försöka VINNA ett bråk. Det ska väl trots allt handla om att komma fram till en LÖSNING på problemet? Då är det väl bättre att ni fokuserar på det och försöker prata.
  • Låtsasgrina inte. Han kommer se igenom det & sluta ta dig på allvar..... (OBS! Mycket från egen erfarenhet)
  • Hota ej. Det värsta som finns är att börja hota med att man ska göra slut om den andra inte gör på ett visst sätt. Hur ska man kunna prata med varandra då? Vilka problem löser sig under hot?!
  • Dra inte upp gammalt som ni förlåtit varandra för en gång i tiden. Att älta är att riva upp gamla sår och det mår ingen bra av. Att förlåta handlar mycket om att gå vidare.
  • Gå iväg ensam. Jag brukar gå en promenad runt kvarteret & tillåta mig vara arg ett tag.  Eller gå till Coop och kolla på tidningar i en halvtimme. Brukar också passa på att ringa kompis och be henne berätta varför Anton är bra om jag har glömt bort det.
  • Respektera varandra. Att kalla någon för exempelvis "idiot" är att passera gränser och det kan lätt eskalera. Så extremt hemskt att sitta där efter bråket och inse vad man kallat varandra i stundens hetta.
  • Var den större människan. Säg förlåt. Be om ursäkt på riktigt och lär dig av dina misstag och gör allt i din makt för att inte upprepa dem. (Med detta menar jag inte att man ska älta sina misstag utan alltså bara lära sig av dem)
  • Du kan inte styra din partner, men du kan styra dig själv och ditt beteende. Att försöka börja meningar med "Jag känner så här när det och det händer, och jag älskar när du gör så och så, men blir ledsen och känner mig obetydlig då du gör på det sättet. Hur känner du?" istället för "Du är så jävla respektlös och dum i huvet när du beter dig såhär!" Som sagt; FOKUSERA PÅ PROBLEMETS LÖSNING inte på att VINNA något slags bråk."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0